Siltavahti luo uuden Oulun profiilia
Rakennustehon uusin kohde, Oulujoen Siltavahti, on arkkitehtonisesti ja kaupunkikuvallisesti merkittävä hanke. Veistoksellisen asuntotornin rakennustyöt aloitetaan huhti-toukokuun vaihteessa.
Siltavahti nousee avainpaikalle kaupungin historialliseen jokimaisemaan ja täydentää samalla Koskenniskan ja Kasarminrannan alueen palkittua arkkitehtuuria. Veistoksellisuus syntyy Siltavahdin hoikasta, tornimaisesta muodosta ja parvekkeiden moniulotteisesta ryhmittelystä.
Korkea rakentaminen herättää usein voimakkaita tunteita, mutta suhtautuminen Siltavahtiin on ollut myönteistä. On nähty, että uusi asuntotorni parantaa kaupunkikuvaa ja toteuttaa kaupunkirakenteen tiivistämistä.
”On tärkeää, että tasaiseen Ouluun saadaan kiintopisteitä, jotka auttavat paikantumaan ja suunnistamaan kaupunkitilassa”, toteaa Siltavahdin pääsuunnittelija, oululainen arkkitehti Sampo Valjus. Hänet tunnetaan myös Suomen korkeimman talon, palkitun Tampereen Sokos-hotelli Tornin sekä Rakennustehon Koskerannan korttelin, pääsuunnittelijana.
Korkeimmat näköalat ja monipuolisuutta pysäköintiin
Siltavahti rakennetaan vanhan Rautasillan kupeeseen, historialliseen solmukohtaan, jossa risteävät rautatie, maantie ja Oulujoki. Sijainnilla tarjoutuu monimuotoisia näkymiä niin jokisuvantoon, rantabulevardille ja joen yläjuoksulle kuin Ainolan puiston, patosiltojen ja Koskikeskuksen yli kauas merelle.
16-kerroksiseen ja noin 57 metriä korkeaan asuntotorniin tulee 80 huoneistoa, keskimäärin vain viisi asuntoa kerrosta kohti. Useimmista Siltavahdin asunnoista avautuu näköaloja kahteen tai kolmeen suuntaan. Parvekkeet ja oleskelutilojen ikkunat sijoitetaan harkitusti kerrostasosta riippuen aina parhaita näkymiä kohti niin, että alemmistakin kerroksista pääsee nauttimaan upeista maisemista.
Asukkaiden yhteisenä auringonotto- ja piknik-paikkana palvelee 14. kerroksen laaja näköalaterassi. Käytössä on myös hyvänkokoinen pihasauna rauhallisella oleskelupihalla, jonne mennään toisen kerroksen kävelysiltaa pitkin.
Monipuolinen pysäköintiratkaisu sisältää niin talleja kuin halli- ja pihapaikkoja. Ensimmäistä kertaa Oulussa myös sähkö- ja hybridiautojen lataustarpeet huomioidaan pysäköinnin suunnittelussa.